Japonya’nın kış çileklerinin ardındaki sır

iclal

Global Mod
Global Mod
MINOH, Japonya – Çilek Kız. Çilekli Mochi. Çilek a la modu.

Kulağa yazlık lezzetler gibi gelebilir. Ancak Japonya’da çilek hasadı kışın zirvededir – en bozulmamış meyvelerin özel hediyeler olarak vermek için her biri yüzlerce dolara satılan, mükemmel resimdeki meyvelerin serin bir mevsimi.

Japonya’nın çileklerinin çevre tarifesi var. Çiftçiler, kış aylarında yapay bir baharı yeniden yaratmak için sezon dışı lezzetlerini devasa, gaz yakan ısıtıcılarla ısıtılan devasa seralarda yetiştiriyor.

Osaka’nın hemen dışında, Japonya’nın Minoh kentinde çilek yetiştiren Satoko Yoshimura, “Pek çok insanın kışın çilek yemenin doğal olduğunu düşündüğü bir noktaya geldik,” dedi. sıcaklıklar donma noktasının çok altına düştüğünde seralarını ısıtmak için.

Ama ısıtıcısının deposunu yakıtla doldurmaya devam ederken, “Ne yapacağız?” diye düşünmeye başladığını söyledi.


Meyve ve sebzeler dünyanın her yerinde seralarda doğal olarak yetiştirilmektedir. Bununla birlikte, Japon çilek endüstrisi, çoğu çiftçinin, gerçek büyüme mevsimi olan çok daha az kazançlı olan daha sıcak aylarda çilek yetiştirmeyi bıraktığı noktaya geldi. Bunun yerine Japonya, yaz aylarında çilek arzının çoğunu ithal ediyor.

Bu, yıl boyunca taze ürünlere yönelik modern beklentilerin, sıcaklıklar düşerken bile çilek (veya domates veya salatalık) karşılığında nasıl şaşırtıcı miktarda enerji gerektirebileceğinin bir örneğidir.

Birkaç on yıl öncesine kadar Japonya’da çilek mevsimi ilkbaharda başlar ve yaz başlarına kadar sürerdi. Ancak Japon pazarı geleneksel olarak ton balığından pirince ve çaya kadar birinci sezon ürünlerine veya “Hatsumono”ya yüksek bir değer verir. Hatsumono Mantle’a sahip olduğunu iddia eden bir ürün, normal fiyatların katlarını getirebilir ve hatta medyada çılgınca yer almasına neden olabilir.


Ülkenin tüketim ekonomisi ivme kazanırken, Hatsumono yarışı çileğe de sıçradı. Çiftlikler, çileklerini yıl içinde daha erken ve daha erken piyasaya sürmek için birbirleriyle rekabet etmeye başladı. Tokyo merkezli bir çilek danışmanlık şirketi olan Ichigo Tech’in genel müdürü Daisuke Miyazaki, “Ana çilek sezonu Nisan’dan Mart’a, Şubat’tan Ocak’a kadar sürdü ve sonunda Noel’e ulaştı” dedi.


Günümüzde çilekler, Aralık ayı boyunca ülke çapında satılan Noel pastalarını süsleyen Japonya’da önemli bir Noel ürünüdür. Miyazaki, bazı çiftçilerin sezonun ilk çileklerini Kasım ayında göndermeye başladığını söyledi. (Kısa bir süre önce, mükemmel bir Japon çilek markası olan Oishii (“lezzetli” anlamına gelir), TikTok’ta ünlü oldu, ancak New Jersey’de bir ABD şirketi tarafından yetiştirildi.)

Japonya’nın dondurucu havalarda çilek yetiştirmeye kayması, çilek yetiştirmeyi önemli ölçüde daha enerji yoğun hale getirdi. Japonya’daki çeşitli ürünlerle ilişkili sera gazı emisyonlarının analizlerine göre, çileğin emisyon ayak izi üzümün yaklaşık sekiz katı ve mandalinanın 10 katından fazladır.


Batı Japonya’daki Shiga Valilik Üniversitesi’nde çevre bilimi araştırmacısı olan ve ürünlerden kaynaklanan emisyonlarla ilgili çalışmayı yöneten Naoki Yoshikawa, “Her şey ısınmaya bağlı” dedi. “Ve nakliye veya gübre üretimi dahil olmak üzere tüm yönleri inceledik – o zaman bile ısıtma en büyük ayak izine sahipti.”


Bunun gibi örnekler, çevre bilincine sahip bazı müşterilerin, kısmen yakıt tüketimini ve nakliyeden kaynaklanan kirliliği azaltmak için nispeten yerel olarak üretilen yiyecekleri satın alma fikri olan yerel olarak yemek yeme fikrini karmaşıklaştırıyor.

Michigan Üniversitesi’nden iklim, gıda ve sürdürülebilirlik konularına odaklanan bir profesör olan Shelie Miller, gıdanın taşınmasının genellikle iklim üzerinde nasıl üretildiğinden daha az etkiye sahip olduğunu söyledi. Örneğin, bir araştırma, Birleşik Krallık’ta yerel olarak ısıtılmış seralarda yetiştirilen domateslerin, İspanya’da (dış mekanda ve mevsiminde) yetiştirilen ve Birleşik Krallık süpermarketlerine sevk edilen domateslerden daha yüksek karbon ayak izine sahip olduğunu buldu.


İklim kontrollü seraların avantajları olabilir: daha az arazi kullanabilir, daha az böcek ilacı kullanabilir ve daha yüksek verim elde edebilirsiniz. Ancak Profesör Miller’a göre sonuç olarak, “yiyeceklerin çok fazla enerji kullanmadan üretilmesi için hem mevsime göre hem de yerel olarak yiyebiliyorsanız idealdir.”


Japonya’da kışın çilek yetiştirmek için gereken enerji sadece iklim için bir yük değil. Ayrıca, özellikle yakıt maliyetleri yükselip çiftçilerin kâr hanesine zarar verdiği için, çilek yetiştiriciliğini pahalı hale getirdi.

Meyve çeşitlerinin araştırılması ve geliştirilmesi ile sofistike markalaşma, çiftçilerin daha yüksek fiyatlar almasına yardımcı olarak bu baskıların bir kısmının hafifletilmesine yardımcı olmuştur. Çilek çeşitleri Japonya’da Beni Hoppe (“kırmızı yanaklar”), Koinoka (“aşk kokusu”), Bijin Hime (“güzel prenses”) gibi tuhaf isimlerle satılmaktadır. Genellikle karpuz gibi diğer pahalı meyvelerle birlikte verilirler.

Tokyo’nun kuzeyinde, Japonya’daki diğer tüm çileklerden daha fazla çilek üreten bir il olan Tochigi, “Tochigi’nin sevgili meyvesi” ifadesinin kısaltılmış bir versiyonu olan Tochiaika adını verdiği yeni bir çilek çeşidiyle hem iklim hem de maliyet sorunlarını ele almak için çalışıyor. ”

Yedi Tochigi’nin Çilek Araştırma Enstitüsü’ndeki tarım araştırmacıları tarafından yıllarca süren geliştirmenin ardından, yeni çeşit daha uzun, hastalıklara daha dirençli ve aynı girdilerle daha yüksek verim üreterek ekimi daha enerji verimli hale getiriyor.

Tochiaika çilekleri ayrıca daha sıkı bir kabuğa sahiptir, bu da nakliye sırasında hasar gören çilek sayısını azaltır, bu da iklim üzerinde de etkisi olan gıda israfını azaltır. Çileklerin daha çok Kaliforniya ve Florida gibi sıcak iklimlerde yetiştirildiği Amerika Birleşik Devletleri’nde, kısmen çok kırılgan oldukları için çilek alıcılarının hasadın üçte birini çöpe attığı tahmin ediliyor.


Ve Tochigi’deki bazı çiftçiler, ısıtıcılar yerine “su perdesi” olarak bilinen, seraların dışını saran ve içerideki sıcaklığı sabit tutan bir su damlası kullanıyor, ancak bunun için bol miktarda yeraltı suyuna erişim gerekiyor. Tochiaika çileği geliştirme ekibinin bir üyesi olan Takayuki Matsumoto, “Çiftçiler yakıt maliyetlerinden tasarruf edebilir ve küresel ısınmayla mücadeleye yardımcı olabilir” dedi. “İdeal olan bu.”


Diğer çabalar sürüyor. Kuzeydoğudaki Sendai kentindeki araştırmacılar, çilek seralarında sıcaklığı sıcak tutmak için güneş enerjisi kullanmanın yollarını arıyorlar.

Minoh’ta çilek çiftçisi olan Bayan Yoshimura, 2021 kışında dev endüstriyel ısıtıcısını hurdaya çıkarmaya karar vermeden önce on yıl tarımda çalıştı.


Bir çocuğu olan genç bir anne olarak başka biriyle seyahat ederken, pandeminin karantina günlerinin çoğunu iklim değişikliği konusunda kendini eğiterek geçirmişti. 2018’de kocasıyla birlikte işlettiği çiftlikteki domates tarlasını yok eden bir dizi yıkıcı sel, onun dikkatini ısınan bir gezegenin tehlikelerine de çekti. “Çocuklarımın iyiliği için çiftçiliğimi değiştirmem gerektiğini fark ettim” dedi.

Ancak dağlık Minoh’ta sıcaklıklar, çilek bitkilerinin normalde uykuda olacağı seviyeler olan 20 Fahrenheit derecenin altına veya eksi 7 Santigrat derece civarına düşebilir. Bu nedenle, kazançlı kış aylarında ısınma için fosil yakıtları kullanmadan çileklerini nakletmenin başka bir yolunu bulmak için tarımsal araştırmalara daldı.

Çileklerin bitkinin taç olarak bilinen kısmında veya bitkinin tabanındaki kısa, kalınlaşmış gövdede sıcaklık algıladığını okudu. Tacı donma sıcaklıklarından korumak için genellikle sabit bir sıcaklıkta olan yeraltı suyunu kullanabilseydi, endüstriyel ısıtıcılara güvenmek zorunda kalmayacağını tahmin etti.

Bayan Yoshimura, çilek yataklarını basit bir sulama sistemiyle donattı. Geceleri ekstra yalıtım için çileklerini plastikle kapladı.

Yetiştirme yöntemlerinin hala üzerinde çalışıldığını vurguluyor. Ancak meyveleri Aralık ayında soğuğa dayandıktan sonra, serasının bir köşesinde hazır bekleyen endüstriyel ısıtıcıyı alıp sattı.

Şimdi “ısıtılmamış” çilekleri için yerel tanınırlık kazanmaya çalışıyor. “Güzel olur,” dedi, “çilekleri doğalsa kolay yapabilsek.”
 
Üst